Tim Nagtegaal

Nissan Leaf

In mei 2012 heb ik een 24-uur proefrit gemaakt in de Nissan Leaf. Vanuit Nissan was er een speciale actie om het rijden in een elektrische auto te promoten. Onderdeel van deze actie was het aanbieden van gratis 24 uur proefritten. Deze mogelijkheid heb ik aangegrepen en heb een afspraak voor zo’n proefrit bij de dealer gemaakt. Ik wilde de sensatie van het elektrische rijden wel eens zelf ervaren.

De Nissan Leaf is een geweldige auto. Hij is niet alleen 100% elektrisch aangedreven en heeft daardoor 0% uitstoot, maar hij is ook erg ruim en letterlijk van alle gemakken voorzien. De auto is standaard al uitgerust met allerlei technische hoogstandjes. De auto start je door op een knop te drukken. Dat is alles. Daarna krijg je een kleurrijk dashboard met een hoog science-fiction gehalte. Je kunt de auto in zijn vooruit of achteruit zetten middels een klein pookje. Wanneer je de auto in zijn achteruit zet, krijg je meteen een live beeld van de achteruitrijdcamera op het centrale scherm van het dashboard, waar de ingebouwde navigatie ook op weergegeven wordt. Als je uiteindelijk wegrijdt dan hoor je bijna niks. Er ontbreekt een ronkende motor die je normaal wel hoort. Bij het optrekken hoor je alleen een heel zacht zoemend geluid wat een beetje vergelijkbaar is met als je in een vliegtuig zit. Wanneer je de auto vol op zijn staart trapt sta je helemaal versteld van de enorme acceleratie. Bij de verkeerslichten rijd je er iedereen uit. In mijn geval stond er naast me een dikke Volvo die ik compleet verbaasd achter me liet. Deze bestuurder kon het blijkbaar niet hebben dat hij het verloor tegen een elektrische auto en kwam mij even later vol gas voorbij.

De Nissan Leaf heeft een aantal voor- en nadelen. Het grootste nadeel is toch wel die alom bekende actieradius. Deze is gemiddeld maar 160 kilometer. Voor dit bereik kun je de auto een halfuur aan een snellaadpaal hangen (500 volt en 120 ampère) of thuis 8 uur lang aan het normale stopcontact. Het probleem is dat je de auto maar 1 keer per dag aan zo’n snellaadpaal mag hangen, anders slijt de accu te snel. De ANWB is nu heel servicegericht naar de klant die elektrisch rijdt. Je kunt bij de servicecenters je auto gratis opladen onder het genot van een gratis kopje koffie! Ik heb gemerkt dat de auto het meest zuinig rijdt wanneer je tussen de 50 en 80 rijdt. Op de snelweg haalt hij met gemak 160 kilometer per uur en dat rijdt geweldig, maar je ziet het verbruik dan wel gigantisch terug lopen. Ik heb het zelf niet precies getest maar als je standaard 120 op de snelweg rijdt dan haal je de actieradius volgens mij niet. Op diverse sites lees je wel dat je een bereik van 250 kilometer kan hebben als je heel rustig rijdt, niet te hard en zonder airco en stoelverwarming etc. Een groot voordeel van de auto zijn de kosten per kilometer. Een volle ‘tank’ voor een actieradius van gemiddeld 160 kilometer, kost je thuis ongeveer 3 euro aan stroom. Bij een vergelijkbare actieradius met een benzineauto ben je al gauw 20 euro kwijt aan brandstof. Daarnaast bevat de auto geen onderdelen zoals een uitlaat die stuk kan gaan of het oliepeil dat je moet checken. De elektrische auto van tegenwoordig is in mijn ogen alleen echt praktisch als je hem voor korte afstanden in en om de stad gebruikt. Iemand die bijvoorbeeld als vertegenwoordiger veel onderweg is, zal niet snel kiezen voor een auto die regelmatig aan de laadpaal moet.

Gedurende mijn proefrit in de Nissan Leaf, ben ik vanuit Lelystad op en neer naar Amsterdam gereden in verband met mijn studie. Ik had op internet gezien dat er in het centrum van Amsterdam parkeergarages zijn waar je gratis je elektrische auto kan opladen. Met de hoop op een plek bij zo’n laadpaal in de garage reed ik richting Amsterdam. Eenmaal in de parkeergarage aangekomen was het al een hele zoektocht naar het oplaadpunt. Ik kreeg het al benauwd. Uiteindelijk bleek het oplaadpunt helemaal achterin de garage te zijn. Ik parkeer de auto er netjes naast en stap uit om de auto aan de laadpaal te zetten. Mijn vrolijke humeur werd al snel verpest door het feit dat je blijkbaar een abonnementspasje bij de paal moest houden om toegang tot stroomuitgifte te krijgen. Tja en die had ik niet. Daar sta je dan met je goede gedrag en een auto met een bijna lege accu. Ik moest snel een alternatief bedenken. Ik keek een beetje rond in de garage en zag tot mijn verbazing heel toevallig een simpel stopcontact ergens aan het plafond kleven. Zonder na te denken stapte ik de auto in en parkeerde hem schuin onder het stopcontact. Daarna stopte ik de oplaadkabel in de auto en het andere uiteinde in het stopcontact. Het was mijn redding in nood want het stopcontact gaf ook echt stroom door aan de auto! Ik was weer helemaal blij en was vastberaden dat niemand mij gezien had. Het was immers een plekje helemaal achterin de garage. Na circa 2,5 uur kwam ik weer terug in de garage en tot mijn verbazing zat de stekker nog steeds netjes in het stopcontact. Eenmaal in de auto bleek dat de accu weer voldoende was opgeladen om mijn reis te vervolgen. Met een brede glimlach reed ik de parkeergarage uit, waar ik ondanks alles toch nog even 12 euro parkeergeld moest aftikken.

Ik zie de elektrische auto in een stad als Amsterdam wel als een hele positieve bijdrage aan de leefbaarheid van de stad. De auto in de stad zorgt voor verschillende problemen. Een auto geeft geluidsoverlast, een auto vervuild door uitlaatgassen en een auto neemt ruimte in. Bij een elektrische auto kun je de problemen van geluidsoverlast en vervuiling wegnemen. Dit is gunstig voor het leefklimaat in de stad en vooral in een stad als Amsterdam. Een auto zal wel altijd ruimte innemen en daar ontkom je met een elektrische auto ook niet aan. Ik heb ooit eens een gesprek gehad met Pascal van den Noort, een vervoersvisionair. Hij vertelde over zijn plan van de emissievrije routes in de stad. Routes waar alleen fietsers, voetgangers, trams en elektrische auto’s mogen komen. De Nissan Leaf past hier prima in. Je ziet nu ook al taxibedrijven in Amsterdam die hun wagenpark geheel elektrisch uitgerust hebben. Een goede ontwikkeling!

 

0 Responses to this post
Plaats hier je reactie!